Basın İlan Kurumu (BİK) Yönetim Kurumu üyesi Mustafa Arslan; “Gündemimiz Basın İlan Kurumu mevzuatı ve uygulamalarına yoğunlaşmış iken bu platformda dile getirilen bazı hususlara açıklık getirmek ve sizleri bilgilendirmek istiyorum.

  Öncelikle Cumhurbaşkanlığı’nca yapılan ‘e İhale uygulaması 100 günlük icraat programında yaygınlaştırılacaktır’ açıklaması kimi endişe ve soru işaretlerine neden olmuş idi.

  Kamu İhale Kanunu’nun 13. Maddesi ihalelerin ilanlarına, gazete ilanları dahil olmak üzere hususları düzenlemektedir. Halen ihale ilanları bu hüküm çerçevesinde gazetelerimizde yayınlanmaya devam etmektedir.

  Öte yandan 2011 yılında yayınlanan Elektronik İhale Yönetmeliği de yürürlükte olup herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Yönetmeliğin 15. Maddesi de Kanun’un 13. Maddesine atıf yapmaktadır.

  Sonuç itibari ile mevcut durumda e ihalelerin yaygınlaştırılması gazetelerde ihale ilanlarına engel teşkil etmemektedir. Sistemde herhangi bir değişiklik bu uygulama ile söz konusu olmamıştır. Ancak, 15 Temmuz ve takip eden süreçler itibari ile doğrudan alımların yaygınlaşması, işleri birleştirme, ayırma, acil alım ve benzeri uygulamalar ilanlarda azalmaya sebep olmuştur.

  Geçtiğimiz cuma, cumartesi günleri Mersin ve Antalya İllerimizde Sayın Genel Başkan M. Nuri Kolaylı ve Türkiye Gazeteciler Konfederasyonu (TGK) Teşkilatlanmadan Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Sayın Sefa Özdemir ile bir dizi çalışmada bulunduk.

  Gerek Mersin’de Gazeteciler Cemiyeti ve Toros Üniversitesi’nce düzenlenen paneldeki konuşmamız ve bize yöneltilen sorular, gerekse Antalya Cemiyeti’nin ödül töreni ve sonrasında gerçekleşen Akdeniz Gazeteciler Federasyonu Yönetim Kurulu Toplantısı vesilesi ile dile getirilen sorunların odağında ilçe gazetelerinin mağduriyeti öne çıkmaktadır. Özellikle Büyükşehir Yasası’nın uygulaması sonrasında, toplu ulaşım, fen işleri, itfaiye, park bahçeler, mezarlıklar vb önemli işlerin büyükşehir belediyelerinin uhdesine geçmesi, bu alanda yapılacak işlerle ilgili ihale duyurularının da büyükşehir belediyelerince yapılması sonucunu beraberinde getirmiştir. Kamu ihale mevzuatı bu durumda yapılacak ihalelerin ilanlarının birinin işin yapılacağı yerde, diğerinin ise idarenin bulunduğu ilde yayınlanmasını amirdir. Ne var ki gerek bahse konu seyahatimizde gerekse çeşitli vesilelerle bize yapılan müracaatlarda gördüğümüz üzere mevzuata aykırı olarak ilanların idarenin bulunduğu yerlerde yayımlandığı nerede ise genel geçer hale gelmiştir.  Bu sorunun çözümüne dönük olmak üzere ekte bir belgeyi dikkatlerinize arz ediyorum. Konya Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanlığı’nca 9 ilçede yapılacak işe ilişkin her ilçe gazetesi ve merkezdeki bir gazeteye ilan verilmesini amir, iş emri sizlerin yapacağı çalışmada son derece önemli bir dayanak olacaktır.     

  Özellikle büyükşehir olan illerimizdeki başkanlarımız, bu belge ile kendi belediyelerinden benzer uygulamayı talep edebilirler.

  Öte yandan aracılık reklamlarına ilişkin –ki son derece önemli bir kaynaktır- Bursa ve Konya illerimiz dikkate değer noktadadır. Bu illerdeki uygulamalar konusunda illerinizde bulunan basın ilan şube müdürlerinin, anılan il müdürleri ile uygulama açısından görüşmesi kanaatimce faydalı olacaktır. Şube bulunmayan illerimizde de benzer çalışmanın yapılmasında engel bulunmamaktadır.

   Biz Konya’da gerek icra ilanları gerekse Büyükşehir ile ilgili yaptığımız girişimlerden sonuç aldık. Eminim diğer illerimizde de aynı sonuçlar alınır. Ve yine eminim ki bu yazımızdan sonar Antalya başta olmak üzere diğer büyükşehirlerimiz de aynı çalışmaları yapmıştır” dedi.