Başkan Koçal, bilgi toplumunda şehirlerin geleceği ve bir uygulama örneği olarak Yalova Belediyesi’nde yürütülen ZAMBAK Modeli hakkındaki görüşlerini katılımcılarla paylaştı.

Yalova Belediye Başkanı Yakup B. Koçal konuşmasında;“21. Yüzyıl toplumuna adını veren ‘bilgi’ kavramı, son 50 yılda gerçekleşen teknolojik gelişmelerle birlikte önemli dönüşümlere uğramıştır. Bilginin üretimi, iletimi ve paylaşımı olarak üç başlık altında özetlenebilecek dönüşümler, eğitimden sağlığa, kişisel ilişkilerden hukuka, toplumun tüm alanlarında, topyekûn bir yeniden yapılanmayı kaçınılmaz kılmıştır. Bilgiyle ilgili işlemlerde zaman ve mekân sınırını ortadan kaldıran bu yapılanmayla, vatandaşın doğumundan önce başlayıp ölümünden sonra da devam eden, kamu hizmetleriyle olan etkileşimi yeniden düzenlenmiştir” dedi.

 

İletişim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmelerin ve bilgiye ulaşmanın kolaylaşmasının kamu sektöründeki yansımaları doğurduğunu belirten Başkan Koçal,“Bilgi en çok da şehirleri etkilemekte; değiştirmekte ve dönüştürmektedir. Geleceğin şehirlerini şekillendirecek olan ‘bilgi devrimi’ son 20 yıldır büyüyerek devam ediyor. Bilgisayarların güçleri artarken, bilgisayarlaşmanın bedeli şaşırtıcı biçimde azalıyor. Yeni gelişen teknolojiler ve artan nüfus geleneksel şehir mekânını ve toplulukları da dönüştürmeye başlamış durumda”dedi.

 

         “DEĞİŞİME YABANCILAŞMAK ŞEHİRLERİN VARLIĞINI TEHDİT EDER”

Şehirleri planlayan ve yönetenler başta olmak üzere; akademisyenler ve politika yapıcılar olarak; şehirlerin dönüşümünü iyi okumak gerektiğini ifade eden Yalova Belediye Başkanı Yakup B. Koçal, “Toplumlar böylesine hızlı ve entegre bir biçimde değişirken; şehirlerin bu değişime yabancılaşması; şehirlerin varlığını tehdit eder noktaya ulaşabilir.” dedi

Başkan Koçal konuşmasını şöyle sürdürdü;

“Günümüz insanı hızlı bir şekilde ve düşük maliyetle ihtiyaçlarını karşılayacağı kurumlara ihtiyaç duymakta ve aynı zamanda da kararlara ve hizmetlere katılmak istemektedir. Bu ihtiyaçların düşük maliyetle ve hızlı bir şekilde karşılanması elektronik ortamların kullanılmasını zorunlu kılmaktadır. 

İyi yönetişim, toplumun kritik ihtiyaçlarının giderilmesi bakımından kamusal kaynakların ve sorunların etkin ve etkili yönetimi anlamına gelmektedir.

Değişim ihtiyacı başlıca yönetimsel bir meydan okumadır. Şayet “vaziyeti idare etmek” için oldukça zayıf bir değişim yapılıyor ise bu belki günü kurtarır ama rekabetin böylesine yoğun yaşandığı bir dönemde yeterli olmaktan uzaktır. İşte iyi yönetişim kavramı bu yönden devlet ve kamu yönetimindeki statükonun korunması girişimlerine karşı bir meydan okuma olarak algılanmalıdır. Bu meydan okuma sadece devlet yönetiminde uluslararası standartların yakalanması değil, halkın daha kaliteli ve ihtiyaç duyduğu hizmetleri alabilmesi anlamına da gelir.

Yalova Belediyesi, internet tabanlı Yönetim Bilgi Sistemi uygulamaları ile Toplam Kalite Yönetimi uygulamalarını birleştirerek yeni ve özgün bir model ortaya koymuştur. Bütün hizmetlerin ve bu hizmetlerin karşılığı olan görevlerin süre ve sorumlu kişi bakımından tanımlanması, interaktif ortamda bütün iş süreçlerin (müracaattan işin tamamlanmasına kadar) izlenmesi, katılım ve sürekli iyileştirme modelin temel unsurlarıdır.

ZAMBAK Modeli’nin hizmeti sunan ve hizmetten yararlananlar bakımından çeşitli yararları olmasına karşın; bu yararlardan üç tanesi belirleyici nitelik taşımaktadır. Bunlardan birincisi hizmetlerin sunumunda kişisel inisiyatifin ortadan kaldırılmasıdır. Her vatandaşımızın bütün talep ve şikayetleri standart bir süre içerisinde karşılanmakta ve hizmetler belirli bir kalite standardında hemşehrilere sunulmaktadır. Bu, son derece politik bir yönetim birimi olan belediyelerde, hizmeti sunan bakımından partizanca karar verme baskısını minimize etmekte; karar ve hizmetten yararlanan bakımından ise keyfi uygulamalarla karşılaşma riskini ortadan kaldırmaktadır. İkinci önemli faydası ise başta tepe yöneticisi (belediye başkanı) olmak üzere her kademede bulunan yöneticiler için -kimin hangi işi, hangi kalitede ve hangi miktarda ürettiği bakımından- sağladığı objektif izleme ve istatistikî veriye dayalı karar verme imkânıdır. Bu model son olarak hem yöneten, hem yönetilen ve hem de yararlanan bakımından zamana ve mekâna bağımlılığı da ortadan kaldırmaktadır.

Yalova Belediyesi tarafından uygulanmaya ve geliştirilmeye çalışılan modelin, Türkiye ölçeğinde özellikle yerel yönetimlerde kalite ve verimliliğin artırılması; hizmetlerin sunumunda ve hizmetlerden yararlanmada zaman ve mekân bağımsızlığının sağlanması; son olarak hızlı, etkin ve doğru bir yönetimin gerçekleştirilmesi bakımından ele alınması ve yaygınlaştırılması büyük önem taşımaktadır.”Dedi.