• Ayhan Polat: Toplumda elektrik faturaları ile ilgili negatif bir algı var. Özellikle sayaç okuma bedeli çok sık dijital mecralarda da yer alan konulardan. Fatura kalemleri hakkında bilgi verebilir misiniz?
  • Ali Erman Aytac: Son dönemde sosyal medyada okuma bedeli konusunda mizahi ancak gerçeği yansıtmayan paylaşımlar yapılıyor. Sayaç okuma bedeli yaklaşık 5 sene önceye kadar faturalarda yer alıyordu ancak şu an böyle bir bedel alınmıyor. Sosyal medyada bu konuda bilgi kirliliği var. Sosyal paylaşım sitelerinde paylaşılan gönderilerin tarihine bakılırsa hepsinin çok eski döneme ait olduğu görülecektir. Vatandaşlarımız yine eskiden yer alan ‘dağıtım bedeli’ni ‘okuma bedeli’ olarak algılıyorlar, tepki bundan kaynaklanıyor. ‘Sayacı ben okuyayım’ diyenler bile var. Bakacak olursak, dağıtım bedeli nedir? Elektrik üretiliyor, evlere kadar gelmesi için şebekeye ihtiyaç var. Şebeke için ciddi yatırımlar yapılıyor. İşletilmesi de ayrı bir maliyet. Bu da ‘dağıtım bedeli’ olarak faturalara yansıyor. Fakat faturalardaki dağıtım bedeli de Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) yeni bir uygulamaya gitmesi sebebiyle 1 Ağustos 2019 tarihi itibariyle kaldırılarak, faturalar sadeleştirildi. Böylece tüketicilere özgü bilgileri esas alan basit, anlaşılabilir, kolay fatura uygulamasına geçilmiş oldu. Şu an faturalarda sadece Enerji Tüketim Bedeli yer alıyor. Bu bedelin üstüne eklenen BTV, TRT payı, enerji fonu ve KDV kalemleri var, bunlar da tarafımızca tahsil edilerek ilgili kurumlara aktarılıyorlar.
  • Ayhan Polat: Elektrik kullanıcılarının enerji tüketimlerinin birim bedellerini belirleyen farklı tarifeler de var. 3 zamanlı tarife ve tek zamanlı tarife ayrımından bahsedebilir misiniz?
  • Ali Erman Aytac: Müşterilere sunulan 2 tür tarife var. Bir tanesi 24 saat birim fiyatın aynı olduğu tek zamanlı tarife, diğeri de elektrik tüketicilerine enerjilerini temin edecekleri saat dilimlerine göre sunulan 3 zamanlı tarife. Bu tarifenin içerisinde yer alan saat dilimlerini içeren gündüz tarifesi 06.00 – 17.00; puant 17.00 – 22.00; gece 22.00 – 06.00 saat aralıklarını kapsıyor. Birim enerji bedellerinin en düşük olduğu gece saatleri, 3 zamanlı tarifenin de en avantajlı dönemi. Özellikle gece saatlerinde yüksek enerji tüketimi gerçekleştiren müşterilerimize bu tarifeyi öneriyoruz. Bazı sanayi tesisleri özellikle bu tarifeden yararlanıyorlar. Gece dönemi birim fiyatı gündüzün yüzde ellisi kadar ucuz oluyor.
  • Ayhan Polat: Yalova, Limak Enerji’nin hizmet verdiği illerden birisi. Enerji tüketimi ve fatura ödeme alışkanlıklarına göre Yalova’yı nasıl değerlendirirsiniz?
  • Ali Erman Aytac: Yalova bizim için çok önemli bir şehir, özellikle Osmangazi Köprüsü açıldıktan sonra İstanbul’a ve Kocaeli’ye olan ulaşım mesafesinin kısalmasıyla daha da değerli bir statüye kavuştu. Eskiden Çınarcık, Armutlu gibi ilçelerde yazın ikamet ediliyordu artık kışları da bu ilçelerin nüfusu artıyor. Dolayısıyla insanlar kışları da elektrik tüketimine devam ediyorlar. Ya da kışları eskiden ayda bir gelirken şimdi haftada bir geliyorlar. Doğal gaz da bu noktada büyük bir etken. Yalova, yazlıkçı müşterilerimizin yoğun bulunduğu yerlerden. Bizler de özellikle evlerini yazlık ya da kışlık olarak kullanan müşterilerimiz için Türkiye’de ilk olan bir uygulamayı devreye aldık. Bu müşterilerimizin oluşan küçük faturalar sebebiyle sıkıntı yaşamaması adına Esnek Fatura uygulamamızı hayata geçirdik. Bu uygulama sayesinde müşterilerimiz okuma tarihinden bağımsız olarak faturalarının ödeme tarih aralığını kendileri belirleyebiliyor ve fatura alt limitlerini seçebiliyorlar, tercih edilen alt limit tutarına erişinceye kadar tükettikleri miktarı bakiyelerinde biriktirebiliyorlar. Fatura tutarı müşterinin belirlediği limite eriştiğinde ise fatura oluşumu gerçekleşiyor ve rahatlıkla ödeme gerçekleştiriliyor.
  • Ayhan Polat: Faturaların kolaylıkla ve zamanında ödenmesi ve enerji kesintilerinin yaşanmaması adına Limak Enerji ne tür çalışmalar gerçekleştiriyor?
  • Ali Erman Aytac: Öncelikle, fatura ödemelerinde aksaklık yaşanmaması adına bilgi güncellemesi çok önemli.Bilgileri güncel olan müşterilerimize SMS ve çağrı merkezi yolu ile sağlıklı bir şekilde ulaşarak, bilgilendirme gerçekleştiriyor ve aylık olarak faturalarını SMS ile gönderiyor, fatura ödemelerinde sorun yaşamamaları adına tüm iletişim kanallarını kullanıyoruz. Başkasının adına olan aboneliklerde kullanıcıyı uyarıyor, kişinin kendi üzerine almasını istiyoruz, bunu bir kültür haline getirmeye çalışıyoruz. 2. fatura çıkmadan elektrik kesim işlemi uygulamıyoruz. Müşterilerimizin elektrik faturalarına ilişkin ödemelerini son ödeme tarihine kadar yapmaması durumunda, son ödeme tarihini takip eden 1 gün içerisinde SMS, 5 gün içerisinde hem yazılı ihbar hem de çağrı merkezi ile borç hatırlatma aramaları yapıyoruz. Müşterilerimiz bilgi güncellemelerini, çağrı merkezi ve müşteri işlem merkezleri üzerinden gerçekleştirebiliyor, faturalarının takibini kolayca yapabiliyorlar. www.limakuludag.com.tr üzerinde yer alan Online İşlem Merkezimiz ya da 444 6 646 numaralı çağrı merkezimiz üzerinden faturaları ulaşmadığı takdirde, güncel fatura bedelleri ve geçmiş borç bilgilerini sorgulatabiliyorlar. Burada aydınlatmak istediğimiz farklı bir konu daha var. Evinde elektrikli cihaza bağlı yaşamını sürdüren hasta varsa o konutun elektriği hiçbir koşulda kesilmiyor. Fakat bu durumun kayıtlarımızda yer alması için müşterilerin şirketimize başvuru gerçekleştirmesi gerekiyor.
  • Ayhan Polat: Son olarak 2020 yılında enerji piyasasında arz-talep dengesi ve maliyetler nasıl olacak?
  • Ali Erman Aytac: Enerji piyasasında çok görülmese de arka tarafta çalışan bir enerji borsası var. Bu borsa arz ve talebe göre fiyatları şekillendiriyor. Geçen seneki kur ataklarından sonra elektrik üretim maliyetlerinde artışlar yaşadık. Kurla alakalı bir tahmin yapmamız çok doğru olmaz ama bu seneki gibi çok yüksek değişiklikler olacağını öngörmüyoruz.