Mevsimsel Depresyon


Zekeriya Ören

Zekeriya Ören

10 Ekim 2019, 10:51

Depresyon, derin üzüntülü, bazen de hem üzüntülü hem de bunaltılı bir durumla birlikte düşünce, konuşma ve fizyolojik işlevlerde yavaşlama, durgunlaşma ve bunların yanı sıra değersizlik, küçüklük, güçsüzlük, isteksizlik, karamsarlık duygu ve düşünceleri ile ortaya çıkan bir sendromdur.

Mevsimsel depresyon, sonbaharda başlayan ve kışın da devam eden günlerin kısalmasıyla ortaya çıkan çökkünlük belirtileri ile karakterize bir depresyon türüdür. Genellikle ilkbahar ve yaz aylarında günlerin uzamaya başlamasıyla birlikte mevsimsel depresyon şikayetlerinde iyileşme görülür. Bazen ilkbahar ve yaz mevsiminde oluşan bir tipi de bulunmaktadır. Yazın son günlerinin yaşandığı dönemlerde bedenimiz ve ruhumuz kendini soğuyan havaya adapte etmeye çalışmakta zorlanabilir. Bu durum da sıklıkla depresyonu tetikler.

Yaz mevsiminde doğa canlı, hava uzun saatler aydınlık, güneşlenme saatleri fazla, dışarıda geçirilen zamanlar çoğunlukta, iş yaşamı ile okul yaşamı bir miktar askıya alınıp tatil, dinlenme ve eğlenme ön plana çıkar. Bunları yaparken hissettiğimiz canlılık, heyecan ve enerji; sonbahara doğru havalar serinlemeye başladığında, işe ve okula dönüşle beraber azalmaya başlar. Doğa kendini dönüştürürken, biz insanların da kendisini bu değişime adapte etmesi gerekmektedir. Açık havalarda yapılan aktiviteler azalır, tatil dönemi biter ve bu da yapmamız gereken işleri hatırlamamıza neden olur. Öğrenciyseniz yeni bir okul dönemi sizi beklemektedir. Yeni başlangıçlar, yeni dersler, yeni sorumluluklar… Çalışıyorsanız yeni bir iş dönemi, yeni sorumluluklar, yeni planlar… Bunlara hazırlanırken, doğanın kış mevsimine geçişte yaşadığı sonbahar mevsimi gibi bedenimiz ve ruhumuzda da hazırlık yapılmalıdır. İşte bu hazırlıkları yapmayı atladığımızda ve diğer birçok etkenin bir araya geldiği durumlarda Mevsimsel Depresyon ile karşı karşıya kalırız.

Belirtileri;

  • Çökkün ve bunaltılı ruh hali
  • İsteksizlik, ilgilerde azalma, eskiden zevk alarak yaptığınız şeylerden zevk alamama
  • Enerji azlığı, çabuk yorulma
  • Yetersizlik, değersizlik, suçluluk düşünceleri
  • İştah ve kiloda değişiklik
  • Cinsel istekte azalma

Peki bu durumları daha kolay atlatabilmek için ne yapmak gerekir?

  • Her gün dışarı çıkarak kendinize zaman ayırın
  • Evde, okulda, işte cam kenarında oturun
  • Düzenli egzersiz ve spor yapın
  • Dengeli ve yeterli beslenin
  • İlgi alanlarınızı arttırın
  • Uyku düzeninize dikkat edin
  • Karbonhidrattan (tatlı, çikolata, şekerli yiyecekler vb.) olabildiğince kaçının
  • Kış dönemi için sorumluluklarınızı planlayın
  • Gevşeme egzersizi yapın
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Mehmet - 5 gün önce
Elinize sağlık, çok güzel bir yazı olmuş.