SAĞLIĞINIZ İÇİN TUZ TÜKETİMİ NASIL OLMALI?


Beyza Nur Akın

Beyza Nur Akın

03 Ekim 2019, 12:57

Sağlığımız açısında oldukça büyük öneme sahip olan tuz, tüketiminin artışıyla da büyük sorunlara sebep olabilir. İçerdiği sodyum minerali vücudumuzda su dengesinde, sinir ve kas fonksiyonlarında, kan basıncında görevlidir. Ancak tüketim düzeyi sınırları aştığında yüksek tansiyon, kalp hastalıkları, böbrek hastalıkları gibi ciddi hastalıklara sebep olabilir.

Yüksek tansiyon ve tuz tüketimi ilişkisi

Fazla tüketilen tuzun kan basıncını arttırarak hipertansiyon oluşumuna büyük etkisi olduğu yapılan çalışmalarla bilinmektedir.

İyotlu tuz kullanımı

İyot tüketimi sağlığımız açısından çok önemlidir. Eksikliğinin ortaya çıkardığı en önemli sağlık sorunu tiroid hastalığıdır. Gelişme çağından itibaren tüketimi mühim olan iyot mental sağlığı olumlu yönde etkiler, sağlığımızı idame ettirebilmemiz için elzemdir. Bu sebeple tuzlarımızı iyotlu olarak tercih etmeliyiz.

Günlük tuz tüketimi ne kadar olmalı?

Ülkemizde günlük tuz tüketimi yapılan araştırmalara göre 18 g çıkmıştır. Dünya Sağlık Örgütü’nün günlük tuz tüketimi için önerdiği oran en fazla 6 gramdır. Üç kat fazla çıkan tuz tüketimimizi azaltmak için sağlık bakanlığı da harekete geçmiş, bazı besinlerdeki tuz oranlarında azaltma yapmıştır.

Türkiye’de tuz tüketimi bu kadar fazla olmasıyla yüksek tansiyon hastalarının sayısı da gün geçtikçe artıyor. Tüketeceğimiz günlük 1 çay kaşığı tuz ile hipertansiyona, kardiyovasküler kalp hastalıklarına, böbrek ve diyabete, inmeye, kemik hastalığı olan osteoporoz hastalığına engel olabilir, yaşamımızı daha sağlıklı kılabiliriz.

Tuz tüketimini azaltmak için basit öneriler

  • Yemeğin tadına bakmadan yemeğe tuz ekleme alışkanlığını acilen bırakmamız gerekmektedir.
  • Yemeklerimizi pişirirken fazla tuz yerine çeşitli baharatlarla lezzetlendirebiliriz.
  • Dışardan satın aldığımız ürünlerin tuz içeriğini değiştiremeyiz ancak, evde hazırladığımız salça, konserve, turşu gibi ürünlerin tuz içeriğini azaltabiliriz.
  • Yemek pişirme esnasında yemeğe eklediğimiz tuzu azaltabiliriz.
  • Yemek masasına tuz koymayarak, ilave tuza engel olabiliriz.
  • Zeytin gibi salamura ürünleri geceden suda bekleterek tüketebiliriz. Böylece fazla tuzu suya geçmiş olacaktır.
  • Paketli gıdaların tuz oranı oldukça fazla olduğundan tüketimi azaltılmalıdır.

Tüketimine dikkat edilmesi gereken gıdalar:

  • Salça, konserve gıdalar
  • Hazır soslar ve hazır çorbalar, bulyonlar
  • Cips, kraker gibi paketli ürünler
  • Salamura ürünler
  • Tütsülenmiş gıdalar

Bahsettiğimiz maddeleri bugünden itibaren yaşantınıza dahil edebilirseniz sağlığınızı korumaya büyük bir adım daha atmış olacaksınız. Unutmayın daha sağlıklı bir hayat zor değildir, diyetisyen yardımıyla attığınız küçük adımlarla büyük değişimler başarabilirsiniz.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.