Her sektörde olduğu gibi yangın güvenlik sektöründe de önemli sorunlardan birisi satın alma sürecindeki problemlerdir. Genel olarak satılma işlerini yapanlar hemen her konuda satın alam yaptıkları için herhangi bir sektör üzerinde uzmanlıkları olduğu söylenemez. Özellikle de yangın güvenlik sistemleri ve ekipmanları konusunda ise ciddi olarak bilgi sahibi olmadıkları ise bilinen bir gerçeklik , hal böyle olunca daha satın alma sürecinde başlayan ciddi bir problemler yığını ortaya çıkıyor.

Satın alma sürecinin öncesinde başlayan  fiyat araştırmasının kriterleri sadece düşük fiyat mı acaba. Yani satın almacı  bir ürün alırken ilk değerlendirdiği konu yada tek değerlendirdiği konu fiyat mıdır ? Bir çok kereler doğrudan satın alma yada ihale süreçlerinde gördüğümüz satın alma sürecinde sadece fiyat kriterinin değerlendirildiği.  Bir teknik şartname var olsa bile genel olarak değerlendirme sürecinde sadece fiyat değerlendirilmesi yapılıyor. Ciddi bir şekilde ihaleye teklif veren firmaları teknik yeterlilikleri , sertifikasyonları , kalite belgeleri gibi konular dikkate alınmıyor. İhale süreci sonrasında ihaleyi alan firmanın hangi kriterler ile ihaleyi aldığı sorulduğunda cevap hep aynı ‘’ fiyat avantajı’’ oluyor. Firmanın TSE , TSE HYB  , ISO , OHSAS , CE vb belgelerini sorduğumuzda ise cevap firmaya soralım isteyelim oluyor. Sonrasında ise sonuç hep aynı oluyor ihalenin iptali ve yeniden yapılması. Çünkü fiyat avantajı olan firmanın hiçbir belgesinin olmadığı ortaya çıkınca ihalenin iptalinden başka yol kalmıyor.

Hiçbir belgesi olmayan firmaların verdikleri fiyatlar tabiki diğerlerine göre daha ucuz olacaktır. Tabiri caiz ise merdiven altı firmaların ucuz fiyat vermelerinde daha doğal ne olabilir ki. Örneklendirmeyi Yangın sektörü için yaparsak ; TSE HYB 11827 ve TSE HYB 13345 sertifikası olan firma ile bu sertifikaları olmayan firmalar arasında fiyat farkı olacaktır ve olmalıdır. Çünkü belgeli firma demek bünyesinde mühendisler , teknikerler , teknik elemanlar çalıştıran firma demektir. Bu belgeleri almak için  gerekli olan işyeri  , servis binası , hizmet arabaları , hizmet için gerekli teknik makina donanım , teçhizat , eğitimli personel gerekliliği ile beraber bu belgelerin denetlemesi de TSE tarafından yapılmaktadır. Belgeli firma demek aynı zamanda güvenilir firma demektir. Belgesi olmayan firmalar ise ne bu kadar ekipman ve teçhizata nede eğitimli personele ihtiyaç duymazlar. Doğal olarak  belgeli kaliteli firmaların fiyatları merdiven altı firmaların fiyatlarından daha yüksek olmak durumundadır.

Benim tavsiyem daha ön fiyat araştırması yaparken bile fiyat alacağımız ürün yada hizmet kriterlerine firmaların belgelerinin  kontrolünün ilk sırada olması gerekliliğidir. Belgesi olmayan firmaların ihaleye girmemesi gerekir çünkü zaten yeterli olmayan bir firmanın ürün fiyatlarının belgeli firmaları ürün fiyatları ile karşılaştırılması belgeli firmalara yapılan ciddi bir haksızlıktır. Nasıl ki elma ile armut kıyaslanamaz ise  belgeli firma ürününün fiyatı ile belgesiz firma ürünü de kıyaslanamaz. Yangın sektöründeki ekipman , malzeme ve hizmet alımı için TSE kriterlerinin  , bu ürünleri ve hizmeti sağlayacak firmalarında kesinlikle TSE HYB 11827 ve TSE HYB 13345  hizmet yeterlilik sertifikasyonun olması gerekliliği  ile ilgili kararlar Bilim Sanayi Teknoloji Bakanlığı ve diğer yetkili bakanlık ve kurumlar tarafından tüm devlet kurumlarına defaatle gönderilmiştir. Tüm devlet kurumlarının ihalelerde bu kurallara dikkat etmeleri önem arzetmektedir.

Gerek diğer sektörlerde gerekse yangın sektöründe satın ama işleri yapanların  bu tür konulara özen göstermeleri ve  devlet menfaatleri için doğru ürünlerin doğru firmalardan alınarak sonrasında da doğru biçimde çalışır olmasının sağlanması için gereklidir. Satın alma sürecinde sadece fiyat konusunu kriter olarak almaları durumunda yine aynı sorunlar devam edecektir ve yeterlilik belgesi olmayan firmalara verilen ihalelerde eninde sonunda iptal edilecektir.