Aslında hemen herşey kavram tanımlamaları ile başlar.Bir yönetmelik , kural , kanun v.b. bir şey oluşturulacaksa ilk önce yapılan şey temel kavramları belirlemektir. Temel kavramları belirlemek bu kuralları uygularken uygulayıcıların tamamının kuralları aynı biçimde anlamasını sağlamaktır. Kavramları tanımlamadan kuralları yazarsanız her uygulayıcı kendine göre yorum getirmeye çalışır ve sonuçta kaos oluşur.

Ülkemizde yangın ile ilgili temel olarak öncelikle kavramların tanımlanması gerektiğini düşünüyorum. Yangın ile ilgili net olarak herkesin aynı şeyi anlayacağı bir açıklık ile tanımlarsak bir sürü sorunu ortadan kaldırmış olacağımıza inanıyorum.

Yönetmelik ;bir kuruluşun çalışma düzenini, yöntemini belirleyen, bu kuruluşta çalışanların uyacakları kuralların tümü ,bu kuralların yazılı bulunduğu belge olarak tanımlanıyor.

Standart ise bir işin nasıl yapılmasını gerektiğini yapılırken hangi süreçlerin uygulanması gerektiğini belirten bir dökümandır.

Yani KURALLAR NEYE İHTİYACIMIZ OLDUĞUNU NE YAPMAMIZ GEREKTİĞİNİ SÖYLER , Standartlar ise kuralların söylediği yapmamız gerekenleri NASIL ve NE ŞEKİLDE YAPACAĞIMIZI SÖYLER. NFPA ile ilgili bir örnekleme yapmak gerekirse NFPA 1 CODE yani yönetmeliktir diyebiliriz , NFPA 101, NFPA13 , NFPA25 için ise Standarttır diyebiliriz.

Genel tanımların hemen hepsi yönetmelik yada kurallar içinde tanımlanır , ancak yine de standart içinde o standarta ait tanımlamalar özellikle yapılır ki kavram kargaşası oluşmasın.Binaların yangından korunması hakkındaki yönetmeliğimizde de tanımlamalar yapılmış ancak tam ve yeterli bir tanımlama yapılmadığından dolayı bir çok sıkıntı oluşmaktadır. Sıkıntılar sadece yönetmelikteki tanımlama eksiklerinden değil aynı zamanda ülkemizde yangın güvenliği ile ilgili hiçbir Mesleki Yeterlilik Tanımlaması olmaması da ciddi bir sorun oluşturmaktadır. Yine yangın mühendisliği olmaması , yangın ile ilgili üst bir yetkili kurum yada mercii olmaması da problemlerin kaynağıdır.

Meseleyi daha iyi anlamak için NFPA yı örnekleme yaparsak , NFPA da yönetmeliği uygulayıcı –uygulatıcı olarak devletçe onaylanmış AHJ – Authority Having Jusrisdiction – Yetkiye sahip makam olarak tanımlanmıştır. AHJ bir kişi olabileceği gibi bir kurum da olabilir yada birden fazla kişi de olabilir. Ancak burda önemli nokta AHJ olacak kişinin yeterli bilgi , eğitim ve devlet-otorite- akredite kurum tarafından onaylanmış yetki belgelerine sahip olmasıdır. NFPA göre AHJ , Fire Marshal , Fire İnspector , Fire Plain Examiner ,Fire Chief olabilir.Yine NFPA da labeled yada listed dendiğinde bunun onaylanmış kurumlar tarafından test edilmiş sertifikalanmış ürünler olduğu anlaşılır.

Ancak biz yönetmeliğimizde sorumlu kişi , kalifiye eleman yada onaylı - listeli ürün dediğimizde tam olarak anlaşılan nedir ? Yani uzun yıllardır uygulanan , bilinen ve mesleki yeterliliklerin tanımlanmış olduğu bir ortamda yangın ile tanımlamaları yaparken çok açıklama yapmanıza gerek yoktur ancak bizim gibi daha yangın konusunda temel bir yangın bilincine bile sahip olmayan ülkelerde tanımlamaları yaparken yanlış anlaşılmalara , farklı yorumlamalara yol açmayacak biçmde açık ne net yapmak gerekir. Ki NFPA de bile Codebook lardan , standartlarda sonra açıklamak ve uygulamada sıkıntılar olmaması için o kodlara-satndartlara ait handbook lar yayınlanmaktadır.

Ülkemizde yangın denildiğinde sadece itfaiye algısı varken , ve yine MYK da sadece itfaiye personeli için bir mesleki yeterlilik tanımlaması yapılmışken , bizler yangın yönetmeliğinin ve onun gerektirdiği standartların uygulanması için yangın güvenliği ile ilgili tanımlamalarımızı yeniden ciddi biçimde yapmamız gereklidir.Yoksa şimdi olduğu gibi ciddi sıkıntılar ve hatta kaos oluşur.