KURBANA DAİR HASBİHAL.....

İbadetlerin görünen ve uygulamayla sabit olan , yani nasıl sorusuna  karşılık gelen  kısmı bir kalıp, bir beden görevi görür.Ancak niçin neden ?sorularına  karşılık gelen kısmı ise muhteva(içerik)

yani asıl maksadını ifade eder.Demek ki ibadetlerinde  bedeni, kalıbı  ve  bir ruhu vardır.Kalıp dediğimiz  kısım değildir öncelikli olan.Bu kalıbın içini  dolduracak can,öz,ve  amaçtır asıl fark edilmesi gereken.İnanan insan sadece bedenine değil ,ruhuna da secde ettirir.Niçin ve neden sorularına cevap verememiş bir hareketin ibadet  olması mümkün değildir.

Buna  biz ibadet desek bile,  Allah katında bir değer ifade etmez.

‘’Ameller niyetlere göredir’’buyuran peygamber(s.a.v)aslında yazmak istediklerimizi veciz biçimde  özetlemiştir.

Tüm  ibadetlerin, Ruh güzelliğini,olgunluğunu temsile yarayan sembolik işaretler olduğunu söylemek mümkündür.

Kusursuzca  yapılan beden hareketleri,İbadet niyetinden mahrum kalmışsa buna  gerçek kulluk  diyebilmek imkanı  yoktur.

İbadetin öznesi niyettir,nesnesi ise şeklidir.Niyet bu  yüzden  ibadetlerde  farz (gerekli-olmazsa  olmaz)dır.Niyetten mahrum bir hareket  ne  kadar kusursuz olursa olsun, ibadet olma vasfına sahip  olamaz.

Niyetin varlığı,  şeklin kusurlarını  örtecektir.Ama şeklin kusursuzluğu niyetteki kusuru örtmeye  yetmez.

Sabahtan akşama kadar aç kalmış birine (oruç niyeti yoksa)  oruç tuttu demek mümkün olmadığı gibi.Niyet yoksa  o açlık bir perhiz, bir diyet olacaktır.

Sadece  et yemek için hayvan kesen biri Kurban kesmiş sayılmayacaktır.

Kalıbını camiye  bırakmış,ruhuyla  başka  yerlerde dolaşan biri gerçekten  namaz mı kılmıştır.

İçinde sevap beklentisi ve  hayır duygusu olmayan bir  iyilik, ilahi  ölçekte  ne kadar  Salih ameldir ?

İbadetin şekli mektubun zarfı ise, ruhu mektubun kendisidir.

 

Kurban ibadetinin öznesi aslında  insandır, kesilen hayvan değil.

‘’Onların ne  kanları ne etleri Allaha  ulaşmaz ancak takvanız ulaşır’’ buyuran Kuran sözün özünü  söylemiştir.Çünkü takva insana  ait olan  bir  özelliktir.Kurban  ise buna sebep olan semboldür.Kurban,  dünyevileşmenin,dünyaya bel bağlamanın,

hırsımızın,bencilliğimizin,cimriliğimizin,sadakatsızlığımızın önüne  geçer.

 

Kurban,teslimiyetin,irade kuvvetinin görüntüsüdür.

Kurban,insana verilen değerdir.Nice nimetlerin onun emrine amade kılındığını ifade eder.

 

Kurban,Allahın verdiği  canın yine  Onun adı ve izniyle  nasıl insana faydalı bir nimet  haline  dönüştüğünü  öğretir.

 

Sembol ve  işaret( şeair)lerden hareketle,  hakikate giden yolu  keşfetmek,maddenin ardındaki manayı farketmek.

Allaha layıkı ile  kul olmanın talibi olmak, önümüze  çıkan  her türlü şirk bulaşığından  arınmak duamız olsun.

 

 İbadetlerimizin ve  ibadete dönüşmesi muhtemel tavır  ve  davranışlarımızın bizi  arzuladığımız ‘’Ahlaki’’ olgunluğa ulaştırması niyazıyla, saygı  ve selamlarımı sunuyor, bayramınızını şimdiden tebrik ediyorum.