İbadetlerin görünen ve uygulamayla sabit olan , yani nasıl sorusuna karşılık gelen kısmı bir kalıp, bir beden görevi görür.Ancak niçin neden ?sorularına karşılık gelen kısmı ise muhteva(içerik)
yani asıl maksadını ifade eder.Demek ki ibadetlerinde bedeni, kalıbı ve bir ruhu vardır.Kalıp dediğimiz kısım değildir öncelikli olan.Bu kalıbın içini dolduracak can,öz,ve amaçtır asıl fark edilmesi gereken.İnanan insan sadece bedenine değil ,ruhuna da secde ettirir.Niçin ve neden sorularına cevap verememiş bir hareketin ibadet olması mümkün değildir.
Buna biz ibadet desek bile, Allah katında bir değer ifade etmez.
‘’Ameller niyetlere göredir’’buyuran peygamber(s.a.v)aslında yazmak istediklerimizi veciz biçimde özetlemiştir.
Tüm ibadetlerin, Ruh güzelliğini,olgunluğunu temsile yarayan sembolik işaretler olduğunu söylemek mümkündür.
Kusursuzca yapılan beden hareketleri,İbadet niyetinden mahrum kalmışsa buna gerçek kulluk diyebilmek imkanı yoktur.
İbadetin öznesi niyettir,nesnesi ise şeklidir.Niyet bu yüzden ibadetlerde farz (gerekli-olmazsa olmaz)dır.Niyetten mahrum bir hareket ne kadar kusursuz olursa olsun, ibadet olma vasfına sahip olamaz.
Niyetin varlığı, şeklin kusurlarını örtecektir.Ama şeklin kusursuzluğu niyetteki kusuru örtmeye yetmez.
Sabahtan akşama kadar aç kalmış birine (oruç niyeti yoksa) oruç tuttu demek mümkün olmadığı gibi.Niyet yoksa o açlık bir perhiz, bir diyet olacaktır.
Sadece et yemek için hayvan kesen biri Kurban kesmiş sayılmayacaktır.
Kalıbını camiye bırakmış,ruhuyla başka yerlerde dolaşan biri gerçekten namaz mı kılmıştır.
İçinde sevap beklentisi ve hayır duygusu olmayan bir iyilik, ilahi ölçekte ne kadar Salih ameldir ?
İbadetin şekli mektubun zarfı ise, ruhu mektubun kendisidir.
Kurban ibadetinin öznesi aslında insandır, kesilen hayvan değil.
‘’Onların ne kanları ne etleri Allaha ulaşmaz ancak takvanız ulaşır’’ buyuran Kuran sözün özünü söylemiştir.Çünkü takva insana ait olan bir özelliktir.Kurban ise buna sebep olan semboldür.Kurban, dünyevileşmenin,dünyaya bel bağlamanın,
hırsımızın,bencilliğimizin,cimriliğimizin,sadakatsızlığımızın önüne geçer.
Kurban,teslimiyetin,irade kuvvetinin görüntüsüdür.
Kurban,insana verilen değerdir.Nice nimetlerin onun emrine amade kılındığını ifade eder.
Kurban,Allahın verdiği canın yine Onun adı ve izniyle nasıl insana faydalı bir nimet haline dönüştüğünü öğretir.
Sembol ve işaret( şeair)lerden hareketle, hakikate giden yolu keşfetmek,maddenin ardındaki manayı farketmek.
Allaha layıkı ile kul olmanın talibi olmak, önümüze çıkan her türlü şirk bulaşığından arınmak duamız olsun.
İbadetlerimizin ve ibadete dönüşmesi muhtemel tavır ve davranışlarımızın bizi arzuladığımız ‘’Ahlaki’’ olgunluğa ulaştırması niyazıyla, saygı ve selamlarımı sunuyor, bayramınızını şimdiden tebrik ediyorum.