Daha önce ağır kazalara karışan araçların, onarım maliyeti gözetilmeksizin perte ayrılması mümkünken; artık bu durum yalnızca eksper raporuyla belirlenen %60 hasar eşiğini aşan araçlar için geçerli olacak. Bu değişiklikle birlikte sigorta şirketlerinin ve eksperlerin rolü daha da kritik hâle gelecek.

Onarım Masrafı Yüzde 60’ı Aşmayan Araçlar Perte Ayrılmayacak

Yeni kurala göre; KDV dahil onarım bedeli, aracın rayiç (piyasa) değerinin %60'ını geçmiyorsa araç tamir edilecek ve tekrar trafiğe çıkabilecek. Bu değerin aşılması hâlindeyse araç perte çıkarılacak ve sigorta şirketi tarafından araç sahibine tazminat ödenecek.

Bazı Parçalarda Yüzde 60 Sınırı Geçerli Olmayacak

Yönetmelikte belirlenen bazı kritik araç parçalarında ise farklı bir uygulama geçerli olacak. Aşağıdaki parçaların hasar görmesi durumunda, hasar oranı %60’ın altında kalsa bile araç pert kabul edilerek ağır hasar kaydı işlenecek:

  • Taban ve marşpiyeller (sağ-sol)

  • Şasi kolları (ön-arka, sağ-sol)

  • Tavan ve ön göğüs sacı

  • Orta direkler

  • Ön-arka travers

  • Elektrikli araç bataryası ve ana enerji hatları

  • Hava yastıkları ve emniyet sistemleri

  • Ana elektrik tesisatı ve elektronik sistem parçaları

  • Kamyon ve çekicilerde sürücü kabini

Bu istisnalar, sürüş güvenliğini doğrudan etkileyen parçaların zarar görmesi hâlinde aracın mutlaka ağır hasarlı sayılmasını sağlayacak.

MEB LGS Takvimini Açıkladı
MEB LGS Takvimini Açıkladı
İçeriği Görüntüle

Karar Mercii Eksperler Olacak

Düzenleme kapsamında hasarın niteliği ve oranı, yalnızca bağımsız eksperlerin hazırlayacağı raporla belirlenecek. Araç sahibi ya da sigorta şirketi, pert veya ağır hasar kararına müdahale edemeyecek.

Bu değişiklik, sigorta sisteminde daha net kriterlerle ilerlenmesini sağlayacak ve gereksiz pert kayıtlarının önüne geçilmesi hedeflenecek.