Orta Doğu’daki petrol ve LNG akışının dünyaya taşınmasında kilit konumda bulunan Hürmüz Boğazı, deniz yoluyla taşınan ham petrolün üçte birine ev sahipliği yapıyor. Sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) ticaretinin yüzde 20’si de yine bu güzergâhtan geçiyor.
Çin: Bölgenin Güvenliği Ortak Sorumluluk
İran'dan satın aldığı petrolün yaklaşık %90’ını Hürmüz Boğazı üzerinden tedarik eden Çin, gelişmelere kayıtsız kalmadı. Çin Dışişleri Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, “Bölgedeki güvenlik ve istikrar, sadece bölge ülkelerinin değil, tüm uluslararası toplumun ortak çıkarınadır” ifadelerine yer verildi. Açıklamada, tüm taraflara itidal çağrısı yapıldı.
İran Meclisi’nden Boğazın Kapatılması Yönünde Sinyal
İran Meclisi Ulusal Güvenlik Komisyonu Üyesi İsmail Kevseri, mecliste yapılan görüşmeler sonucunda Hürmüz Boğazı'nın kapatılmasının gündeme geldiğini ve bu yönde bir görüş birliği sağlandığını açıkladı. Ancak Kevseri, bu adımın nihai kararının Milli Güvenlik Yüksek Konseyi tarafından verileceğini de sözlerine ekledi.
Asya Ekonomileri Tehdit Altında
Hürmüz Boğazı’nın kapanması halinde en büyük zararı görecek ülkelerin başında Çin, Japonya, Hindistan ve Güney Kore gibi Asya ülkeleri geliyor. Uzmanlar, olası bir krizin enerji fiyatlarında sert dalgalanmalara, küresel tedarik zincirlerinde aksamalara ve ekonomik dengelerde bozulmalara yol açabileceği uyarısında bulunuyor.